Vi samarbejder med hjemkommunen omkring, de handleplaner der er forudsætningen for opholdet og vi tilrettelægger indsatsen ud fra en konkret individuel vurdering af den unge. For at opnå en helhedsorienteret indsats samarbejder vi tværprofessionelt, samt tværsektorielt og er synlige samt tilstedeværende i møder omkring den unge.
Vores pædagogiske praksis er forankret i et humanistisk menneskesyn, som understøttes af pædagogiske metoder i det daglige herunder:
Faglig tilgang
Metoder
Mentalisering er at forstå ens egen og den andens adfærd ud fra de mentale tilstande, som ligger bag. Ved at mentalisere ser man den andens perspektiv samtidigt med, at man holder fast i sig selv. Gennem mentalisering lærer man egne følelser og tanker at kende og forstår, at de er baggrunden for ens adfærd. Alle vores ansatte har været på kursus, således at den pædagogiske linie er ensartet.
Cool kids er baseret på kognitiv adfærdsterapi, hvor den unge lærer metoder til, at håndtere sin angst på en mere hensigtsmæssig måde, således at denne ikke påvirker kvaliteten af den unges liv og bidrager til at den unge kan opnå en bedre livsudfoldelse.
Terapeutiske alpacaer, som har evnen til at påvirke deres omgivelser til en indre og ydre ro, da deres egenskaber er, at de er rolige og nysgerrige uden at dømme, samt udtryksfulde. Den unge kan finde ro ved enten at sidde og betragte disse, gå en tur mellem dyrerne, eller blot sidde inde ved dem, og befinde sig i naturen samtidig mens alpacaen er nysgerrig på den unges tilstedeværelse. Dyr har en effekt på børn og unge i sårbare positioner og der kan skabes et tillidsfuldt bånd mellem disse, som kan være medvirkende til at åbne op for de begivenheder, der har været svære i barnets liv. Alpacaen kan i samspil være med som det fælles tredje element og derigennem kan vi opnå en tillidsfuld relation.